Co, kdy a proč jíst, abyste se udrželi v kondici?

0

Potraviny ovlivňují to, jak se člověk cítí. Už se vám určitě stalo, že jste po některých potravinách zaznamenali fajn pocit, kdežto po jiných sklíčenost, pocit těžkosti, únavu. A stejně tak jste se mohli stát obětí něčí zlé nálady jen proto, že se někdo špatně najedl – tedy lépe řečeno snědl nevhodné potraviny. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Pak věřte, že není.

To, že potrava nás ovlivňuje je pět tisíc let staré vědění pocházející z ájurvédy, kde se dělí na 3 zóny. Jedna v člověku vzbuzuje pocity štěstí a pohody, druhá dodává energii. Je-li však potravin z této zóny příliš hodně, může to vést až k neklidu, agresi. A třetí zóna je úplně nejhorší. Tady patří špatná nálada, únava, ospalost, tupost, hloupost, různá onemocnění, špatná psychika, nedobré mezilidské vztahy, deprese.

Potraviny pro pocity štěstí a dobré nálady

Do této kategorie patří čerstvé ovoce, některé druhy zeleniny, oříšky, semínka, klíčky, kysané mléčné výrobky, obiloviny, ryby. V této zóně se konzumují zásadně syrová nebo čerstvě tepelně upravená jídla.

Potraviny pro energii

Zde patří luštěniny, ostré koření, některé druhy zeleniny. Například brambory, paprika, lilek, rajčata. Dále pak sýry (tavené nejsou příliš vhodné). Drůbeží maso, červené maso.

Zcela nevhodné potraviny

Potraviny z třetí zóny jsou zcela nevhodné. Patří zde polotovary, znovu ohřívaná jídla, některé mražené potraviny, dlouho skladované potraviny, potraviny s prodlouženou trvanlivostí, alkohol, cigarety, bílý cukr (sladkosti včetně limonád), pokrmy rychlého občerstvení, smažená jídla, solené oříšky a chipsy, potraviny s umělými sladidly a konzervanty, jako jsou polévky z pytlíku apod.

Kdy a co jíst?

Příjem potravy je zcela individuální. Pravidlem by mělo být jíst co nejvíce čerstvých a zdravých potravin. Maso nejíst každý den, nehladovět, nepřejídat se, dodržovat pitný režim složený z čisté vody, ovocných a zeleninových šťáv, vývarů, čajů. Zatímco pracujícímu člověku v kanceláři bude vyhovovat lehký salát, někomu, kdo celý den pracuje fyzicky zase kus masa (bílkoviny).

Nejlepší je řídit se vždy zdravým selským rozumem a myslet na to, že rčení: Jsme to, co jíme – je skutečně pravdivé. Vystříhejte se polotovarů, sladkostí, energetických nápojů a limonád, smaženého a dalších nezdravých jídel, které nepřináší vašemu tělu žádné benefity a slouží pouze k ukojení chutí. Právě tyto potraviny negativně ovlivňují zdraví i to, jak se člověk cítí.

Co, kdy a proč jíst, abyste se udrželi v kondici?
Share.

About Author

Mezi můj největší koníček, který mi zabírá většinu času, patří psaní článků. Ale protože je potřeba i trochu žít mimo domov věnuji se 4x týdně sportovním aktivitám. O víkendu ráda odpočívám u kreativního tvoření a vymýšlím ruční dekorace.

Leave A Reply